Omsorg for døende – ritual ved livets slutt

Kirken har omsorg og rom for deg – også ved livets slutt. Ønsker du at en prest skal komme til en som ligger på dødsleiet og holde nattverd? Det er helt gratis, og kan gjennomføres der det passer. Det stilles ingen krav til deg eller de du vil dele stunden med.

Kirken tilbyr et ritual ved livets slutt. Her kan mennesker som ligger for døden få besøk av en prest som ber for en, leser bibeltekster, holder nattverd sammen med dere som er tilstede og lyser velsignelsen over dere. Stunden kan være med den som ligger på dødsleiet og prest alene, eller stunden kan deles med familie og venner.

Mange opplever denne stunden som nær og viktig – både for den som er døende og for pårørende. Her leder prest stunden, og du og de rundt deg kan lytte og delta så mye eller lite dere ønsker.

Å bli velsignet

For mange er det særlig verdifullt at velsignelsen lyses over den døende. La deg berøre av velsignelsen og menneskemøtene i denne videoen.

Med rituale ved livets slutt kan du kjenne at kirken har rom for deg. Også ved livets slutt.

Videoen er produsert av FENOMEN på bestilling fra en prosjektgruppe i Tinn menighet.

Ritualet kan gjennomføres hjemme hos den døende, på sykehus eller sykehjem. Ofte er også sykehjem eller sykehus behjelpelige med å kontakte kirken.

Kontakt oss på kirkekontoret på telefon: 743 95 400
Eller på e-post: post.naroysund@kirken.no